Search

Friday, November 20, 2015

Ginger Jeans



De Ginger Jeans  had ik een tijdje geleden gekocht maar nog niet gemaakt. Ik was een beetje nerveus over de maat en daarom liet ik het altijd aan de kant . Ik heb een Craftsy cursus  "Make the perfect jeans"( affiliate ) en daar zag ik onder andere hoe ik mijn maat kon kiezen .
Het is echt een super cursus  dit. Het is geen naailes , het komt geen naaimachine in beeld ,maar het wordt heel duidelijk uitgelegd hoe het proefmodel voor bepaalde problemen kan aanpassen en dat wordt daarna ook op papier getekend.


Maat 6 genomen en dan de bovenbeen wat wijder gemaakt, ook de taille hoogte op basis van de meeting hoger gemaakt met 2cm MV en 1,5cm zijkant en 1 cm MA. Ik heb een spijkerbroek aangedaan , en zo heb ik de taille hoogte gemeten.
Ik heb uiteindelijk van de binnenbeen , vanaf de kruis 1 cm en tot 11 cm ongeveer op de binnenbenennaad ingenomen en zo ben ik tevreden met de pasvorm, niet perfect maar voor eerste paar gaat het wel.


Verder met mijn Jeans. Ik heb toch iets fout gedaan niet zeker wat, zeker niet bij knippen , maar zo heb ik een ( of eigenlijk allebei) pijp gedraaid gekregen. Ik denk dat ik heb de voorpas van de zakken te laag genaaid en zo had ik de voor en achterpanden niet meer passen , maar geen extra stof ( eigenlijk geen zin ) om dat uit te halen en weer goed te doen daarom heb ik het toch zo maar gelaten. Ik heb nu nog een paar geknipt en de patroon goed nagelopen  en ik denk dat het goed komt.



Ik heb de versteviging voor de achterzakken niet gebruikt maar aan de binnen kant heb ik twee stroken katoen genaaid en ook voor de riemlusjes  , dat heb ik gezien in stretch spijkerbroeken die ik uit de winkel had en dat vond ik een slim idee om een beetje te verstevigen die plekken.


De achterzakken heb ik in eerste instantie voor maat 6 gemaakt maar ik vond ze eigenlijk te klein voor mijn " achterkant " en daarom heb ik nieuwe in maat 10 gemaakt .






Ik had geen echte jeansknoop maar deze gaat ook wel .




Al met al zijn deze jeans echt heerlijk te dragen. De stof heeft een beetje rek en dat maakte het nog fijner. De foto`s zijn wel genomen naar een uur zitten.




De truitjes zijn al een tijdje klaar, de Renfrew van Sewaholic. De eerste was die donkere , bij de tweede heb ik de schoudernaad iets ingenomen (1cm) en de halslijn juist wat breder (1cm)gemaakt.
Ik was van plan de schoudernaad 1cm naar voren te maken maar dat ben ik vergeten .

De mouwen 2.5 cm korten en de manchetten 1cm smaller dan het originele patroon.

Ook deze  draag ik met veel plezier, dus heel blij mee.

Verder op mij naaitafel nog een paar Ginger jeans, de gele trench van Patrones ,een jurkje voor Lisa uit Ottobre ,een Knipmode blouse in groene crepe chiffon en om te bloggen over de Lora jurk uit LMV die klaar is en ook gedragen gisteren :).






6 comments:

  1. Mooie Jeans! Je pijpen iets gedraaid? Heb je de patroon goed recht van draad op de stof gelegd? Of bedoelde je iets anders? Voor een eerste broek vind ik hem keigoed zitten! Ik heb net eentje zelf getekend en ben nu met een tweede bezig na wat aanpassingen ;-) De Lora jurk staat ook hier op de verlanglijst.... Ga je volgen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb extra opgelet dat het goed recht van draad was dus dat was het niet. Toen ik wilde de zijnaden naaien ik heb gezien dat mijn voorpand was gewoon te kort dus ik heb bewust die naden bijna gelijk gemaakt en dan kreeg ik natuurlijk de binnenbeennaad naar voren gedraaid. Valt mee, ik heb gekochte jeans die erger zijn . Lora morgen misschien foto`s van maken. Gaaf dat je zelf broeken kan tekenen.

      Delete
  2. Mooi!! Is die draaipijp misschien gekomen door het innemen van de binnenbeennaad?
    HIJ ZIT SUPER MOOI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt! Nee, dat heb ik later ingenomen, ik moest trouwens mijn mooie sierstiksel eruit halen om dat in te nemen, maar wel de moeite waard.

      Delete
  3. De broek zie ik niets aan. Ziet er goed, het model van de truitjes vind ik ook leuk. Heb je papieren patroon of een pdf? Is het veel knippen en plakken dan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bedankt! Ja, die truitjes vind ik ook super. Ik heb een pdf gekocht, nu is deze ook in papier te koop. Maar er zijn echt niet veel blaadjes, dus als je niet een hekel aan een beetje knippen en plakken heb is het wel te doen, die papier patroon is $6 duurder plus verzendkosten.

      Delete